innowacje pedagogiczne
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„DZIECKO W MAGICZNYM ŚWIECIE LITERATURY”
ROK SZKOLNY 2024/2025 i 2025/2026
Wstęp – Idea wiodąca programu
W dzisiejszych czasach, czasach nieustannego pośpiechu rodzice pochłonięci pracą zawodową mają coraz mniej czasu dla swoich dzieci, mniej z nimi rozmawiają i mało czytają. Często kontakt z „ żywym słowem”, a także rozmowa z najbliższymi zastępowana jest przez telewizję i komputer, w których zamiast języka dominującą rolę odgrywa obraz. Niekontrolowany dostęp dzieci do korzystania z mediów wizualnych niesie za sobą negatywne skutki: powoduje wady wzroku, brak umiejętności językowych, nieumiejętność myślenia, zanik wyobraźni, trudności z koncentracją, niecierpliwość, osłabienie wrażliwości, ograniczenie kontaktów z członkami rodziny i rówieśnikami, obniżenie umiejętności społecznych.
Wczesny kontakt dziecka z książką jest szczególnie ważne ponieważ czytanie ma znaczący wpływ na rozwój mowy, usprawnia pamięć, a także kształtuje wrażliwość moralną małego odbiorcy. Wczesne kontakty dziecka z literaturą stanowią również gwarancję prawidłowego rozwoju. Są dla niego źródłem wiedzy o otaczającym świecie.
Motywacja i cele innowacji:
Motywacją do stworzenia i wdrożenia innowacji jest chęć umożliwienia częstego, bezpośredniego kontaktu z literaturą , co pozwoli na rozwijanie twórczej aktywności dzieci w sferze rozwoju językowego, a także na kształtowanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci. Jak zatem można zainteresować najmłodszych literaturą w czasach, gdy dziecko potrafi obsługiwać komputer, zanim nauczy się czytać? Odpowiedź jest prosta: trzeba ukazać dzieciom czytanie jako coś atrakcyjnego, fascynującego i zaprosić najmłodszych do szukania kontaktu z książką we współpracy ze wszystkimi środowiskami wychowawczymi, w których dzieci funkcjonują.Wraz z najbliższymi osobami z otoczenia naszych wychowanków chcemy rozwijać u naszych podopiecznych „głód kontaktu z książką”.
Wiek przedszkolny to najlepszy moment, aby rozbudzać u dzieci zainteresowanie słowem pisanym, aby kształtować „ gotowość czytelniczą” poprzez słuchanie baśni, bajek, opowiadań, poprzez szukanie kontaktu z literaturą, która będzie źródłem przyjemnych doznań, a także podstawą opanowania sztuki samodzielnego czytania oraz rozwijania dziecięcej ekspresji werbalnej.
Działania i cele:
Głównym celem innowacji jest rozbudzanie zainteresowania książką jako źródłem wiedzy, wartości i przyjemności.
DZIAŁANIA |
CELE OPERACYJNE
|
- założenie w salach zajęć „Kącika książki” |
- dziecko zna zasady korzystania z kącika książki, rozwija zainteresowania czytelnicze |
- głośne czytanie dzieciom utworów literackich w różnych porach dnia
|
- dziecko poznaje różne gatunki literackie – bajka, baśń, wiersz |
- współpraca z Biblioteką Publiczną w Starych Siołkowicach i Gminną Biblioteką Publiczną w Popielowie |
- dziecko uczestniczy w zajęciach organizowanych przez bibliotekę |
- nawiązanie współpracy z miejską biblioteką w Opolu |
- dziecko bierze udział w wycieczce do biblioteki w Opolu |
- wycieczka do biblioteki w Starych Siołkowicach |
- dziecko uczy się jak wypożyczać książki, zapoznanie z pracą bibliotekarza,
|
- zajęcia edukacyjne „Jak powstaje książka?” |
- dziecko poznaje etapy powstawania książki
|
- otwarcie „Biblioteczki na drzewie” |
- dziecko dzieli się własną książką z innymi dziećmi, poznaje zasady funkcjonowania plenerowej biblioteki na drzewie
|
- przygotowanie dla dziadków lub rodziców uroczystości z okazji ich święta w formie inscenizacji wybranej bajki |
- dziecko wyraża zainteresowanie książką poprzez zabawy literacko – teatralne |
- zorganizowanie wewnątrz przedszkolnego konkursu plastycznego „ Najładniejsza okładka wybranej książki”
|
- dziecko wykonuje pracę plastyczną inspirowaną książką |
- zaproszenie do przedszkola pani adwokat – czytanie bajki „Leśne sprawy Misia Adwokata” |
- dziecko wyraża zainteresowanie książką poprzez spotkania z ciekawymi osobami |
- udział w ogólnopolskim programie „Cała Polska czyta dzieciom” |
- dziecko wyraża zainteresowanie książką poprzez udział w programie |
- zorganizowanie „Dnia Postaci z Bajek”
|
- dziecko opowiada o swojej ulubionej bajce |
- „Wierszyki ćwiczące języki” - nauka na pamięć wierszyków logopedycznych |
- dziecko ćwiczy narządy mowy |
- „Piknik z książką”- czytanie dzieciom książek na świeżym powietrzu
|
- dziecko uważnie słucha opowiadań czytanych przez nauczyciela |
- zorganizowanie „Kiermaszu książki” |
- dziecko naprawia zniszczone książki, dzieli się książką z innymi |
- organizowanie spotkań czytelniczych ze starszym rodzeństwem dziecka, absolwentami
|
- zachęcenie do głośnego i systematycznego czytania dzieciom |
- zorganizowanie obchodów „Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci”.
|
- dziecko uczy się obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy, dba o czysty i estetyczny wygląd książek, |