innowacje pedagogiczne
W roku szkolnym 2022/2023 realizowana będzie innowacja pedagogiczna „KODOWANIE WAŻNA SPRAWA – TO NAUKA I ZABAWA”. Głównym celem innowacji jest wprowadzenie dzieci w świat programowania i kodowania, kształcenie umiejętności logicznego i twórczego myślenia, intuicji i wyobraźni, konsekwentnego dążenia do celu w sposób bardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, ruchu, poprzez doświadczenia i eksperymenty. Zaproponowane działania w ramach innowacji pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój naszych wychowanków, a zdobyte podczas zajęć kompetencje zostaną przez nich wykorzystane niezależnie od tego, czy będą chciały w dalszej przyszłości poszerzać swoje umiejętności w zakresie programowania czy też nie.
Działania podejmowane w ramach innowacji:
DZIAŁANIA: |
CELE OPERACYJNE: |
Udział w XIII edycji programu „Uczymy dzieci programować”. |
- jest wrażliwe na prawdę i dobro - ma poczucie odpowiedzialności za środowisko naturalne - uczy się kodować i dekodować informacje |
Praca z piktogramami, tworzenie własnych piktogramów. |
- rozumie sens kodowania i dekodowania informacji - odczytuje uproszczone rysunki, rozumie ich znaczenie - wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki |
Praca z matą do kodowania, praca z kartami pracy. |
- układa przedmioty wg instrukcji na płaszczyźnie i w przestrzeni - segreguje obiekty na podstawie cech zakodowanych - posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi - odczytuje zakodowane informacje |
Gry i zabawy dydaktyczne,układanki logiczne |
- dodaje i odejmuje w dostępnym dla siebie zaresie - dopasowuje działanie do wyniku - wskazuje liczbę elementów i kojarzy z zapisem graficznym – cyfrą - układa ciągi liczbowe - ustala położenie przedmiotów - uczestniczy w grach i rozgrywkach z kolegami - doskonali umiejętność porozumiewania się z rówieśnikami w trakcie zabawy. |
Udział dzieci w warsztatach „ Wykorzystanie robotów w nauce programowania” |
- rozwija umiejętności kluczowe w nauce kodowania - programuje i rozwiązuje problemy z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych |
Warsztaty doszkalające dla nauczycieli na temat kodowania i pro. |
- wykorzystuje w procesach edukacyjnych narzędzia i zasoby cyfrowe - bezpieczne i efektywne korzysta z technologii cyfrowych - podnosi kwalifikacje poprzez udział w warsztatach oraz poprzez analizę materiałów metodycznych - oswaja się z lękiem związanym z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii w pracy nauczyciela |
Zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem komputera, tabletów i projektora. |
- potrafi w bezpieczny sposób korzystać z komputera i tabletu. - poszerza wiedzę na temat nowoczesnych technologii - uczy się obsługiwać komputer, tablet, projektor |
Zabawy ruchowe – kodowanie i dekodowanie drogi do danego celu. |
- odzwierciedla sekwencje ruchowe na podstawie zapisu graficznego lub danej muzyki |
Zabawy dydaktyczne z użyciem dywanu multimedialnego. |
- rozwija spostrzegawczość i koordynację wzrokowo-ruchową - rozpoznaje kolory i dźwięki - wykonuje polecenia zgodnie z instrukcją |
Warsztaty dla rodziców nt. „Dziecko w świecie ekranu – wpływ nowych technologii na funkcjonowanie dziecka w wieku przedszkolnym”. |
- potrafi w świadomy i odpowiedzialny sposób wprowadzić dziecko w świat cyfrowych technologii
|
Wykonanie pomocy dydaktycznych do nauki kodowania. |
- rozwija myślenie przyczynowo - skutkowe oraz wyobraźnię twórczą - rozumie polecenia, tworzy prace według instrukcji. - okazuje radość z wykonanej pracy |