nasze przedszkole

Strona główna nasze przedszkole

    Ideą przewodnią  przedszkola  w Starych Siołkowicach jest edukacja ekologiczna i prozdrowotna.  Podstawą doboru treści edukacyjnych jest poznawanie ekologicznych aspektów  przedszkola i najbliższego otoczenia. Nasze przedszkole od samego początku nastawione jest na tworzenie oazy przyrodniczej wokół budynku, jak również w samym obiekcie (tworzone w salach żywe kąciki przyrody, hodowla rybek).Różnorodna roślinność wokół przedszkola min. drzewa iglaste i liściaste, drzewa owocowe, krzewy, kwiaty i zioła sprzyjają rozwojowi zainteresowań przyrodniczych u dzieci, motywowania ich do działania oraz kształtowania postaw i umiejętności badawczych w stosunku do środowiska.

     

    KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGOW STARYCH SIOŁKOWICACH

     Koncepcja Pracy Przedszkola Publicznego w Starych Siołkowicach oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych tj.:

    Podstawa prawna:

    1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe

    (Dz.U.z 2017r. poz.59)

    1. Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017r.

    (Dz.U.z 2017r.,poz.356) zm. rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego.

    1. Statut Przedszkola  Stare Siołkowice.

     

    I MISJA:

    Nasze przedszkole:

    1. Zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne.

    2. Wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców.

    3. Tworzy warunki do nabywania przez dziecko umiejętności zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi.

    4. Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi.

    5. Organizuje sprawne funkcjonowanie organów przedszkola i zarządzania placówką.

    6. Organizuje pracę przedszkola z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań, uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności dzieci, a także oczekiwań rodziców.

    7. Analizuje i ocenia efekty swojej pracy, a uzyskane wyniki wykorzystuje do ciągłego doskonalenia się.

    8. Placówka jest otwarta na potrzeby dzieci niepełnosprawnych – organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi, wspiera rozwój dzieci niepełnosprawnych poprzez umożliwienie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz poprzez funkcjonowanie w placówce zespołu do spraw rewalidacji i zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.

    9. Stwarza dzieciom niepełnosprawnym takie warunki, aby mogły włączyć się w grupę rówieśniczą na zasadzie równości praw i obowiązków i aby niepełnosprawność nie decydowała o ich powodzeniu w kontaktach z rówieśnikami.

    10. Przedszkole nasze jest przyjazne dzieciom i środowisku, realizując treści przyrodniczo-ekologiczne oraz treści dotyczące wychowania społeczno-emocjonalnego oraz zdrowotnego.

    II.  WIZJA:

    1. Przedszkole jest placówką przyjazną, innowacyjną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole, nastawioną na osiąganie sukcesu.

    2. Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska.

    3. Atmosfera sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji wobec wszelkich ,,inności”.

    4. Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.

    5. Program przedszkola ukierunkowany jest na dziecko, jego potrzeby, umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości.

    6. Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.

    7. Przedszkole stwarza dzieciom możliwości samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach , poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra, prawdy, piękna.

    8. Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o różne stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.

    9. Przedszkole promuje swoje osiągnięcia w środowisku lokalnym.

     

    III. MODEL ABSOLWENTA NASZEGO PRZEDSZKOLA

     Absolwent naszego przedszkola rozpoczynający naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia po zrealizowaniu celów i zadań zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

    1.Absolwent wykazuje:

    - motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego

    - zainteresowanie treściami nauczania

    - umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia,korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania

    - umiejętność radzenia sobie z trudnościami

    - umiejętność współpracy w grupie

    - umiejętność samodzielnego przygotowania niektórych potraw

    - tolerancję wobec innych, o odmiennych postawach i przekonaniach

    - ukształtowane poczucie własnej wartości

    - zainteresowanie fizycznymi i przyrodniczymi zjawiskami

    - zainteresowanie w poznawaniu otaczającej rzeczywistości poprzez wnikanie w głąb rzeczy i zjawisk w bezpośrednim kontakcie z nimi

    - umiejętności informatyczne, mające wpływ na pogłębienie wiedzy

    2. Absolwent rozumie, zna:

    - prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi

    - zasady bezpieczeństwa własnego i innych

    - zasady higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną

    - zasady zdrowego żywienia i ich bezpośredni wpływ na zdrowie

    - potrzebę szanowania przyrody i środowiska

    - kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe

    - zna i rozumie treści zawartew podstawie programowej wychowania przedszkolnego dotyczącychrozwoju: fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego

    3. Absolwent nie obawia się:

    - występów publicznych

    - reprezentowania grupy, przedszkola w środowisku

    - wyrażania swoich uczuć

    - wykazywania inicjatywy w działaniu

    Absolwent naszego przedszkola jest dobrze przygotowany do podjęcia nauki w szkole poprzez zapewnienie mu możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do jego potrzeb rozwojowych

     

    IV.  CEL GŁÓWNY

    Całościowe wsparcie rozwoju dziecka realizowane przez proces opieki, wychowania i nauczania- uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna a w efekcie prowadzi do osiągnięcia dojrzałości do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji

    1. Analizowanie osiągnięć dzieci uwzględniając ich możliwości rozwojowe.

    2. Diagnozowanie poziomu umiejętności i wiadomości dzieci.

    3. Formułowanie i wdrażanie wniosków z analiz.

    4. Podejmowanie działań dotyczących doskonalenia pracy wychowawczo-dydaktycznej.

    5. Stwarzanie warunków do podejmowania różnorodnych aktywności na rzecz własnego rozwoju.

    6. Umożliwianie wychowankom wyrównywania ich szans edukacyjnych (pomoc psychologiczno-pedagogiczna)

    7. Ujednolicanie oddziaływań wychowawczych z oddziaływaniami rodziny.

    8. Dbanie o zdrowie, kulturę bycia i prawidłowy rozwój fizyczny wychowanków.

    9. Organizowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej sprzyjającej kształtowaniu postaw patriotycznych.

    10. Poznawanie i rozumienie siebie i świata.

    11. Inicjowanie zachowań proekologicznych i prozdrowotnych.

     

    V. METODY PRACY

    Najważniejszą formą aktywności dziecka jest zabawa, która jest dominującą w wychowaniu przedszkolnym. Nauczyciele w naszej placówce w planowaniu pracy wykorzystują szereg różnorodnych metod celem uatrakcyjnienia realizowanych sytuacji edukacyjnych. Dobór metod zależy od indywidualnych możliwości dzieci oraz od tego, jakie umiejętności zaplanowaliśmy kształcić w danej chwili. Najlepszymi metodami są te, które aktywizują i motywują dziecko oraz umożliwiają praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. Zarówno wszystkie metody, jak i techniki służą wspomaganiu wszechstronnego rozwoju dziecka rozbudzając jego aktywność twórczą, zapewniając pozytywną motywację do podejmowania zadań, a tym samym rozwijają wiarę we własne siły i możliwości.

    Podstawowymi formami organizacyjnymi pracy jest działalność:

                   - indywidualna

    - zespołowa

    - zbiorowa (praca z całą grupą)

    Metody stosowane w naszym przedszkolu :

    Metody czynne:

    - metoda samodzielnych doświadczeń i eksperymentów

    - metoda wielozmysłowego poznawania świata
    - metoda kierowania własną działalnością dziecka

    - metoda rozwijająca umiejętności informatyczne
    - metoda zadań stawianych dziecku do wykonania

    - metoda aktywności twórczej

     Metody oglądowe:
    - obserwacja i pokaz
    - osobisty przykład nauczyciela
    - udostępnianie sztuki – dzieła plastyczne, przedstawienia teatralne

    Metody słowne:
    - rozmowy
    - opowiadania
    - zagadki
    - objaśnienia i instrukcje
    - sposoby społecznego porozumiewania się
    - metody żywego słowa

    Metody aktywizujące
    - burza mózgów
    - metoda projektów
    - gry i zabawy dydaktyczne

     

    VI. ZASOBY LUDZKIE I MATERIALNE

    1. Wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna.

    2. Współpraca nauczycieli w zespołach.

    3. Przyjazna kadra administracyjno-obsługowa.

    4. Sale wyposażone w zabawki i pomoce dydaktyczne, sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi dziecka.

    5. Teren przedszkolny sprzyjający zabawom ruchowym na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.

    6. Przedszkole dokonuje rekrutacji w oparciu o zasadę dostępnej powszechnej dostępności dla wszystkich dzieci (zdrowych i niepełnosprawnych) na zasadach i terminach określonych przez organ prowadzący i wytyczne państwa.

     

    VII. EFEKTY PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU

    1. Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.

    2. Działania przedszkola nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczenie.

    Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka dokonując systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia jak najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych.

    Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie dojrzałości szkolnej. Przedszkole bada gotowość do podjęcia nauki w szkole i w miarę potrzeb prowadzi zajęcia wspomagające rozwój dziecka udzielając pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

    Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej a także umożliwia rozwój zainteresowań dzieci.

    Realizacja podstawy programowej jest systematycznie monitorowana poprzez obserwację zajęć, analizę diagnoz pedagogicznych, procesy ewaluacji wewnętrznej. 

    Zaplanowane obszary ewaluacji wewnętrzenej, elementy kontroli i wspomagania nauczycieli, wnioski z nadzoru pedagogicznego przekazywane są nuaczycielom podczas spotkań rad pedagogicznych i wdrażane do pracy.

     

    VIII. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

    1. Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicamicelempodejmowania istotnych decyzji niezbędnych dla prawidłowego rozwoju placówki.

    2. Rodzice uczestniczą w organizowanych zajęciach otwartych, warsztatach, w spotkaniach grupowych i indywidualnych, w spotkaniach ze specjalistami: psycholog, logopeda itp.

    3. Rodzice współuczestniczą w uroczystościach przedszkolnych, wycieczkach, czując się współgospodarzami przedszkola.

    4. Informacje dla rodziców przekazywane są indywidualnie, na zebraniach grupowych a także na tablicy ogłoszeń oraz stronie internetowej przedszkola.

    5. Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględniając ich potrzeby i oczekiwania.

    6. Stosowanie działań wspierających dla rodziców celem wcześniejszego wyrównywania deficytów rozwojowych dzieci.

     

    IX. WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM

    1.,,Caritas” Stare Siołkowice

    2. Szkoła Podstawowa Stare Siołkowice

    3. Gminna Biblioteka Publiczna w Popielowie (Filia Stare Siołkowice)

    4.  Straż pożarna, Policja, Urząd Gminy w Popielowie

    5. Nadleśnictwo w Kup

    6. Muzeum Piosenki Polskiej, Muzeum Wsi Opolskiej w Opolu

    7. Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu

    8. Centrum Nauk Przyrodniczych w Opolu 

    9. Siedziba Stobrawskiego Parku Krajobrazowego w Ładzy

    10. Centrum Opieki Paliatywnej w Starych Siołkowicach

    11. Warsztaty Terapii  Zajęciowej w Starych Siołkowicach

    12. Restauracja ,,Śtantin” w Starych Siołkowicach

    Rada Pedagogiczna PP Stare Siołkowice:

    Przewodniczący:

    Dyrektor Beata Kołodziej

    Członkowie:

    Maria Badecka

    Sabina Bryczek

    Joanna Kupczyk

    Małgorzata Rambau-Pasieka

    Dorota Wyroba

     

         

    Informacja o realizacji zadań oświatowych w Publicznym Przedszkolu w Starych Siołkowicach w roku szkolnym 2019/2020:

     

    A. DZIAŁALNOŚĆ EDUKACYJNA, WYCHOWAWCZA, OPIEKUŃCZA

     

    1. Programy edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze:           

    - Program edukacyjno-wychowawczy „Zbieram, poszukuję, badam”

     D.Dziamskiej i M. Buchnat

    - Program wychowawczo – profilaktyczny:

      ,,Polska naszą Ojczyzną, każdy przedszkolak o tym wie  

    - Innowacja pedagogiczna:

    ,, Wszystkimi zmysłami poznajemy świat,choć tak niewiele mamy lat

    - Program roczny PP Stare Siołkowice:

     „Twórzmy wspaniałe przedszkole, dom zabaw i edukacji”

    -  Program stymulujący rozwój dziecka w wieku przedszkolnymZdolny  przedszkolak”

    -  Program adaptacyjny  „Będę przedszkolakiem”.

    -  Program edukacyjny PSSE Opole ,,Czyste powietrze wokół nas”,

    ,,Skąd się biorą produkty ekologiczne?”

    -  Program nauczania języka niemieckiego dzieci w wieku przedszkolnym

    -  Program nauczania języka angielskiego dla przedszkoli i klas zerowych

     

    2. Konkursy i akcje MEN:

    - Akcja MEN ,,Razem na święta” - dyplom

    - Konkurs plastyczny Opolskiego Kuratora Oświaty „Ozdoba Choinkowa” –

      II  miejsce

    - Akcja MEN ,,Szkoła do hymnu”- dyplom

    - Akcja MEN ,,Szkoła pamięta”- dyplom

    - Akcja UNICEF Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF- dyplom

    - Konkurs plastyczny ,,Segreguję odpady, dbam o dobro Ziemi”- dyplom

     

    B. DZIAŁANIA NA RZECZ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI

        EDUKACYJNYMI

     

    1 Prowadzono specjalistyczne zajęcia: logopedyczne i korekcyjno - kompensacyjne

    oraz zajęcia rewalidacyjne i wczesnego wspomagania rozwoju zgodnie

    z zaleceniami zawartymi   w orzeczeniach i opiniach  poradni psychologiczno-pedagogicznej.

    2. Powołano  zespół d/s wczesnego wspomagania rozwoju oraz  d/s rewalidacji.

    3.Opracowano  programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.

    4. Opracowano program zajęć wczesnego wspomagania rozwoju.

    5. Opracowano  Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne

    6. Przeprowadzono remont sali do zajęć specjalistycznych oraz zakupiono niezbędne pomoce i środki dydaktyczne przeznaczone do realizacji zajęć specjalistycznych.

    7 Zatrudniono  osobę do dziecka niepełnosprawnego ( pomoc nauczyciela) odbywającej    staż w ramach współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy w Opolu          

     

    C. WYNIKI SPRAWDZIANU I EGZAMINÓW – nie dotyczy

     

    D. PROFILAKTYKA SPOŁECZNA  I PROFILAKTYKA ZDROWOTNA

     W ramach profilaktyki społecznej i zdrowotnej opracowano i przyjęto do realizacji program wychowawczo-profilaktyczny oraz plan współpracy ze środowiskiem lokalnym i instytucjami.

    W roku szkolnym 2019/2020 zrealizowano następujące działania:

     

    1  Prelekcja  policjanta, ratownika medycznego, ekologa, leśnika, strażaka.

    2  Występ bożonarodzeniowy dla chorych przebywających w Centrum Opieki               Paliatywnej oraz Warsztatach Terapii Zajęciowej w Starych Siołkowicach

    3.  Udział w akcjach charytatywnych „Dla Bartka” , ,,Góra Grosza”,

    ,,Paczka dzieciaka na święta od strażaka”, ..Pomagamy dzieciom z domów dziecka”,

    ,,#GaszynChallenge”, ,,Podziękowania służbom medycznym”

    3  Zorganizowanie uroczystości z okazji Święta Niepodległości.

    5.  Zorganizowanie zajęć otwartych dla rodziców wszystkich grup przedszkolnych.

    6.  Włączanie rodziców i innych członków rodziny w uroczystości przedszkolne.

     

    7.Realizacja programów PSSE ,,Czyste powietrze wokół nas”, ,,Skąd się biorą produkty ekologiczne ?”

    8 Wprowadzenie do jadłospisu przedszkola tradycyjnej śląskiej potrawy,

    9.Udział w ogólnopolskiej akcji „Sprzątanie Świata”

    10.Pielęgnacja utworzonego ogródka ziołowo-warzywnego, warsztaty pieczenia chleba oraz kiszena kapusty.

    11. Wycieczka do Centrum Stobrawskiego Parku Krajobrazowego w Ładzy ( prezentacja multimedialna, zajęcia w terenie w bezpośrednim kontakcie z przyrodą zwiedzanie parku  w Pokoju)

    12. Wycieczka do Leśnego Przedszkola w Lubnianach ( poznanie piękna i bogactwa lasu)

     

    E  ZAKUPY, WYPOSAŻENIE, REMONTY, INWESTYCJE

     

    1 Zakup mebli: stołów i krzesełek do jadalni przedszkolnej (krzesełka Rada Rodziców)

    2 Zakup 3 wykładzin dywanowych do sal dydaktycznych.

    3 Remont 2 sal dydaktycznych, korytarza i klatki schodowej( Rada Rodziców).

    4 Zakup sprzętu nagłaśniającego (Rada Rodziców).

    5 Malowanie magazynów żywnościowych, pralni, pomieszczeń socjalnych, korytarzy.

      

    F  PROJEKTY DOFINANSOWANE ZE ŚRODKÓW POZABUDŻETOWYCH

     

     Projekt  edukacyjny Aglomeracji Opolskiej:

      ,,Prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych związanych z gospodarką odpadami na terenie Aglomeracji Opolskiej”.

     W ramach projektu zrealizowano:

    1. Zajęcia edukacyjne z ekologiem nt.segregacji odpadów.

    2. Konkurs plastyczny ,,Segreguję odpady- dbam o dobro Ziemi”(dyplomy, nagrody)

     

     MOCNE I SŁABE STRONY PRZEDSZKOLA

    1. mocne strony

    - bogactwo oferty edukacyjnej

    - autorskie programy edukacyjne (innowacje pedagogiczne)

    - wykwalifikowana kadra pedagogiczna

    -  strona internetowa przedszkola www.ppsiolkowice.pl

    -  bardzo dobra współpraca z rodzicami oraz środowiskiem lokalnym

    - przyjazna atmosfera pracy

     

    2. słabe strony

    -  ograniczenia lokalowe

    -  utrudnienia związane z uciążliwym wjazdem na parking przedszkolny

                 

    Ciekawostki  /  nowości:

    1. Innowacja pedagogiczna,,Wszystkimi zmysłami poznajemy świat, choć tak niewiele mamy lat ”.
    2.  II miejsce w konkursie plastycznym organizowanym przez Opolskiego Kuratora Oświaty ,,Ozdoba choinkowa”
    3. Włączenie tradycyjnych potraw śląskich do jadłospisu przedszkolnego.
    4. Udział w międzynarodowym projekcie  UNICEF - obchody 30-tej rocznicy uchwalenia Konwencji Praw Dziecka (dyplom )

     






    deklaracja dostępności | polityka prywatności

    Wszystkie Prawa Zastrzeżone © 2021 Publiczne Przedszkole w Starych Siołkowicach Projekt i wykonanie WEBSONAL