nasze przedszkole
Ideą przewodnią przedszkola w Starych Siołkowicach jest edukacja ekologiczna i prozdrowotna. Podstawą doboru treści edukacyjnych jest poznawanie ekologicznych aspektów przedszkola i najbliższego otoczenia. Nasze przedszkole od samego początku nastawione jest na tworzenie oazy przyrodniczej wokół budynku, jak również w samym obiekcie (tworzone w salach żywe kąciki przyrody, hodowla rybek).Różnorodna roślinność wokół przedszkola min. drzewa iglaste i liściaste, drzewa owocowe, krzewy, kwiaty i zioła sprzyjają rozwojowi zainteresowań przyrodniczych u dzieci, motywowania ich do działania oraz kształtowania postaw i umiejętności badawczych w stosunku do środowiska.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGOW STARYCH SIOŁKOWICACH
Koncepcja Pracy Przedszkola Publicznego w Starych Siołkowicach oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych tj.:
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe
(Dz.U.z 2017r. poz.59)
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017r.
(Dz.U.z 2017r.,poz.356) zm. rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego.
- Statut Przedszkola Stare Siołkowice.
I MISJA:
Nasze przedszkole:
1. Zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne.
2. Wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców.
3. Tworzy warunki do nabywania przez dziecko umiejętności zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi.
4. Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi.
5. Organizuje sprawne funkcjonowanie organów przedszkola i zarządzania placówką.
6. Organizuje pracę przedszkola z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań, uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności dzieci, a także oczekiwań rodziców.
7. Analizuje i ocenia efekty swojej pracy, a uzyskane wyniki wykorzystuje do ciągłego doskonalenia się.
8. Placówka jest otwarta na potrzeby dzieci niepełnosprawnych – organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi, wspiera rozwój dzieci niepełnosprawnych poprzez umożliwienie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz poprzez funkcjonowanie w placówce zespołu do spraw rewalidacji i zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
9. Stwarza dzieciom niepełnosprawnym takie warunki, aby mogły włączyć się w grupę rówieśniczą na zasadzie równości praw i obowiązków i aby niepełnosprawność nie decydowała o ich powodzeniu w kontaktach z rówieśnikami.
10. Przedszkole nasze jest przyjazne dzieciom i środowisku, realizując treści przyrodniczo-ekologiczne oraz treści dotyczące wychowania społeczno-emocjonalnego oraz zdrowotnego.
II. WIZJA:
1. Przedszkole jest placówką przyjazną, innowacyjną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole, nastawioną na osiąganie sukcesu.
2. Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska.
3. Atmosfera sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji wobec wszelkich ,,inności”.
4. Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
5. Program przedszkola ukierunkowany jest na dziecko, jego potrzeby, umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości.
6. Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
7. Przedszkole stwarza dzieciom możliwości samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach , poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra, prawdy, piękna.
8. Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o różne stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
9. Przedszkole promuje swoje osiągnięcia w środowisku lokalnym.
III. MODEL ABSOLWENTA NASZEGO PRZEDSZKOLA
Absolwent naszego przedszkola rozpoczynający naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia po zrealizowaniu celów i zadań zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
1.Absolwent wykazuje:
- motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego
- zainteresowanie treściami nauczania
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia,korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami
- umiejętność współpracy w grupie
- umiejętność samodzielnego przygotowania niektórych potraw
- tolerancję wobec innych, o odmiennych postawach i przekonaniach
- ukształtowane poczucie własnej wartości
- zainteresowanie fizycznymi i przyrodniczymi zjawiskami
- zainteresowanie w poznawaniu otaczającej rzeczywistości poprzez wnikanie w głąb rzeczy i zjawisk w bezpośrednim kontakcie z nimi
- umiejętności informatyczne, mające wpływ na pogłębienie wiedzy
2. Absolwent rozumie, zna:
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi
- zasady bezpieczeństwa własnego i innych
- zasady higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną
- zasady zdrowego żywienia i ich bezpośredni wpływ na zdrowie
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe
- zna i rozumie treści zawartew podstawie programowej wychowania przedszkolnego dotyczącychrozwoju: fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego
3. Absolwent nie obawia się:
- występów publicznych
- reprezentowania grupy, przedszkola w środowisku
- wyrażania swoich uczuć
- wykazywania inicjatywy w działaniu
Absolwent naszego przedszkola jest dobrze przygotowany do podjęcia nauki w szkole poprzez zapewnienie mu możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do jego potrzeb rozwojowych
IV. CEL GŁÓWNY
Całościowe wsparcie rozwoju dziecka realizowane przez proces opieki, wychowania i nauczania- uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna a w efekcie prowadzi do osiągnięcia dojrzałości do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji
1. Analizowanie osiągnięć dzieci uwzględniając ich możliwości rozwojowe.
2. Diagnozowanie poziomu umiejętności i wiadomości dzieci.
3. Formułowanie i wdrażanie wniosków z analiz.
4. Podejmowanie działań dotyczących doskonalenia pracy wychowawczo-dydaktycznej.
5. Stwarzanie warunków do podejmowania różnorodnych aktywności na rzecz własnego rozwoju.
6. Umożliwianie wychowankom wyrównywania ich szans edukacyjnych (pomoc psychologiczno-pedagogiczna)
7. Ujednolicanie oddziaływań wychowawczych z oddziaływaniami rodziny.
8. Dbanie o zdrowie, kulturę bycia i prawidłowy rozwój fizyczny wychowanków.
9. Organizowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej sprzyjającej kształtowaniu postaw patriotycznych.
10. Poznawanie i rozumienie siebie i świata.
11. Inicjowanie zachowań proekologicznych i prozdrowotnych.
V. METODY PRACY
Najważniejszą formą aktywności dziecka jest zabawa, która jest dominującą w wychowaniu przedszkolnym. Nauczyciele w naszej placówce w planowaniu pracy wykorzystują szereg różnorodnych metod celem uatrakcyjnienia realizowanych sytuacji edukacyjnych. Dobór metod zależy od indywidualnych możliwości dzieci oraz od tego, jakie umiejętności zaplanowaliśmy kształcić w danej chwili. Najlepszymi metodami są te, które aktywizują i motywują dziecko oraz umożliwiają praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. Zarówno wszystkie metody, jak i techniki służą wspomaganiu wszechstronnego rozwoju dziecka rozbudzając jego aktywność twórczą, zapewniając pozytywną motywację do podejmowania zadań, a tym samym rozwijają wiarę we własne siły i możliwości.
Podstawowymi formami organizacyjnymi pracy jest działalność:
- indywidualna
- zespołowa
- zbiorowa (praca z całą grupą)
Metody stosowane w naszym przedszkolu :
Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń i eksperymentów
- metoda wielozmysłowego poznawania świata
- metoda kierowania własną działalnością dziecka
- metoda rozwijająca umiejętności informatyczne
- metoda zadań stawianych dziecku do wykonania
- metoda aktywności twórczej
Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz
- osobisty przykład nauczyciela
- udostępnianie sztuki – dzieła plastyczne, przedstawienia teatralne
Metody słowne:
- rozmowy
- opowiadania
- zagadki
- objaśnienia i instrukcje
- sposoby społecznego porozumiewania się
- metody żywego słowa
Metody aktywizujące
- burza mózgów
- metoda projektów
- gry i zabawy dydaktyczne
VI. ZASOBY LUDZKIE I MATERIALNE
1. Wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna.
2. Współpraca nauczycieli w zespołach.
3. Przyjazna kadra administracyjno-obsługowa.
4. Sale wyposażone w zabawki i pomoce dydaktyczne, sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi dziecka.
5. Teren przedszkolny sprzyjający zabawom ruchowym na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
6. Przedszkole dokonuje rekrutacji w oparciu o zasadę dostępnej powszechnej dostępności dla wszystkich dzieci (zdrowych i niepełnosprawnych) na zasadach i terminach określonych przez organ prowadzący i wytyczne państwa.
VII. EFEKTY PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU
1. Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
2. Działania przedszkola nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczenie.
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka dokonując systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia jak najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych.
Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie dojrzałości szkolnej. Przedszkole bada gotowość do podjęcia nauki w szkole i w miarę potrzeb prowadzi zajęcia wspomagające rozwój dziecka udzielając pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej a także umożliwia rozwój zainteresowań dzieci.
Realizacja podstawy programowej jest systematycznie monitorowana poprzez obserwację zajęć, analizę diagnoz pedagogicznych, procesy ewaluacji wewnętrznej.
Zaplanowane obszary ewaluacji wewnętrzenej, elementy kontroli i wspomagania nauczycieli, wnioski z nadzoru pedagogicznego przekazywane są nuaczycielom podczas spotkań rad pedagogicznych i wdrażane do pracy.
VIII. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
1. Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicamicelempodejmowania istotnych decyzji niezbędnych dla prawidłowego rozwoju placówki.
2. Rodzice uczestniczą w organizowanych zajęciach otwartych, warsztatach, w spotkaniach grupowych i indywidualnych, w spotkaniach ze specjalistami: psycholog, logopeda itp.
3. Rodzice współuczestniczą w uroczystościach przedszkolnych, wycieczkach, czując się współgospodarzami przedszkola.
4. Informacje dla rodziców przekazywane są indywidualnie, na zebraniach grupowych a także na tablicy ogłoszeń oraz stronie internetowej przedszkola.
5. Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględniając ich potrzeby i oczekiwania.
6. Stosowanie działań wspierających dla rodziców celem wcześniejszego wyrównywania deficytów rozwojowych dzieci.
IX. WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
1.,,Caritas” Stare Siołkowice
2. Szkoła Podstawowa Stare Siołkowice
3. Gminna Biblioteka Publiczna w Popielowie (Filia Stare Siołkowice)
4. Straż pożarna, Policja, Urząd Gminy w Popielowie
5. Nadleśnictwo w Kup
6. Muzeum Piosenki Polskiej, Muzeum Wsi Opolskiej w Opolu
7. Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu
8. Centrum Nauk Przyrodniczych w Opolu
9. Siedziba Stobrawskiego Parku Krajobrazowego w Ładzy
10. Centrum Opieki Paliatywnej w Starych Siołkowicach
11. Warsztaty Terapii Zajęciowej w Starych Siołkowicach
12. Restauracja ,,Śtantin” w Starych Siołkowicach
Rada Pedagogiczna PP Stare Siołkowice:
Przewodniczący:
Dyrektor Beata Kołodziej
Członkowie:
Maria Badecka
Sabina Bryczek
Joanna Kupczyk
Małgorzata Rambau-Pasieka
Dorota Wyroba
Informacja o realizacji zadań oświatowych w Publicznym Przedszkolu w Starych Siołkowicach w roku szkolnym 2019/2020:
A. DZIAŁALNOŚĆ EDUKACYJNA, WYCHOWAWCZA, OPIEKUŃCZA
1. Programy edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze:
- Program edukacyjno-wychowawczy „Zbieram, poszukuję, badam”
D.Dziamskiej i M. Buchnat
- Program wychowawczo – profilaktyczny:
,,Polska naszą Ojczyzną, każdy przedszkolak o tym wie”
- Innowacja pedagogiczna:
,, Wszystkimi zmysłami poznajemy świat,choć tak niewiele mamy lat”
- Program roczny PP Stare Siołkowice:
„Twórzmy wspaniałe przedszkole, dom zabaw i edukacji”
- Program stymulujący rozwój dziecka w wieku przedszkolnym „Zdolny przedszkolak”
- Program adaptacyjny „Będę przedszkolakiem”.
- Program edukacyjny PSSE Opole ,,Czyste powietrze wokół nas”,
,,Skąd się biorą produkty ekologiczne?”
- Program nauczania języka niemieckiego dzieci w wieku przedszkolnym
- Program nauczania języka angielskiego dla przedszkoli i klas zerowych
2. Konkursy i akcje MEN:
- Akcja MEN ,,Razem na święta” - dyplom
- Konkurs plastyczny Opolskiego Kuratora Oświaty „Ozdoba Choinkowa” –
II miejsce
- Akcja MEN ,,Szkoła do hymnu”- dyplom
- Akcja MEN ,,Szkoła pamięta”- dyplom
- Akcja UNICEF Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF- dyplom
- Konkurs plastyczny ,,Segreguję odpady, dbam o dobro Ziemi”- dyplom
B. DZIAŁANIA NA RZECZ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI
EDUKACYJNYMI
1 Prowadzono specjalistyczne zajęcia: logopedyczne i korekcyjno - kompensacyjne
oraz zajęcia rewalidacyjne i wczesnego wspomagania rozwoju zgodnie
z zaleceniami zawartymi w orzeczeniach i opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznej.
2. Powołano zespół d/s wczesnego wspomagania rozwoju oraz d/s rewalidacji.
3.Opracowano programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
4. Opracowano program zajęć wczesnego wspomagania rozwoju.
5. Opracowano Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne
6. Przeprowadzono remont sali do zajęć specjalistycznych oraz zakupiono niezbędne pomoce i środki dydaktyczne przeznaczone do realizacji zajęć specjalistycznych.
7 Zatrudniono osobę do dziecka niepełnosprawnego ( pomoc nauczyciela) odbywającej staż w ramach współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy w Opolu
C. WYNIKI SPRAWDZIANU I EGZAMINÓW – nie dotyczy
D. PROFILAKTYKA SPOŁECZNA I PROFILAKTYKA ZDROWOTNA
W ramach profilaktyki społecznej i zdrowotnej opracowano i przyjęto do realizacji program wychowawczo-profilaktyczny oraz plan współpracy ze środowiskiem lokalnym i instytucjami.
W roku szkolnym 2019/2020 zrealizowano następujące działania:
1 Prelekcja policjanta, ratownika medycznego, ekologa, leśnika, strażaka.
2 Występ bożonarodzeniowy dla chorych przebywających w Centrum Opieki Paliatywnej oraz Warsztatach Terapii Zajęciowej w Starych Siołkowicach
3. Udział w akcjach charytatywnych „Dla Bartka” , ,,Góra Grosza”,
,,Paczka dzieciaka na święta od strażaka”, ..Pomagamy dzieciom z domów dziecka”,
,,#GaszynChallenge”, ,,Podziękowania służbom medycznym”
3 Zorganizowanie uroczystości z okazji Święta Niepodległości.
5. Zorganizowanie zajęć otwartych dla rodziców wszystkich grup przedszkolnych.
6. Włączanie rodziców i innych członków rodziny w uroczystości przedszkolne.
7.Realizacja programów PSSE ,,Czyste powietrze wokół nas”, ,,Skąd się biorą produkty ekologiczne ?”
8 Wprowadzenie do jadłospisu przedszkola tradycyjnej śląskiej potrawy,
9.Udział w ogólnopolskiej akcji „Sprzątanie Świata”
10.Pielęgnacja utworzonego ogródka ziołowo-warzywnego, warsztaty pieczenia chleba oraz kiszena kapusty.
11. Wycieczka do Centrum Stobrawskiego Parku Krajobrazowego w Ładzy ( prezentacja multimedialna, zajęcia w terenie w bezpośrednim kontakcie z przyrodą zwiedzanie parku w Pokoju)
12. Wycieczka do Leśnego Przedszkola w Lubnianach ( poznanie piękna i bogactwa lasu)
E ZAKUPY, WYPOSAŻENIE, REMONTY, INWESTYCJE
1 Zakup mebli: stołów i krzesełek do jadalni przedszkolnej (krzesełka Rada Rodziców)
2 Zakup 3 wykładzin dywanowych do sal dydaktycznych.
3 Remont 2 sal dydaktycznych, korytarza i klatki schodowej( Rada Rodziców).
4 Zakup sprzętu nagłaśniającego (Rada Rodziców).
5 Malowanie magazynów żywnościowych, pralni, pomieszczeń socjalnych, korytarzy.
F PROJEKTY DOFINANSOWANE ZE ŚRODKÓW POZABUDŻETOWYCH
Projekt edukacyjny Aglomeracji Opolskiej:
,,Prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych związanych z gospodarką odpadami na terenie Aglomeracji Opolskiej”.
W ramach projektu zrealizowano:
1. Zajęcia edukacyjne z ekologiem nt.segregacji odpadów.
2. Konkurs plastyczny ,,Segreguję odpady- dbam o dobro Ziemi”(dyplomy, nagrody)
MOCNE I SŁABE STRONY PRZEDSZKOLA
1. mocne strony
- bogactwo oferty edukacyjnej
- autorskie programy edukacyjne (innowacje pedagogiczne)
- wykwalifikowana kadra pedagogiczna
- strona internetowa przedszkola www.ppsiolkowice.pl
- bardzo dobra współpraca z rodzicami oraz środowiskiem lokalnym
- przyjazna atmosfera pracy
2. słabe strony
- ograniczenia lokalowe
- utrudnienia związane z uciążliwym wjazdem na parking przedszkolny
Ciekawostki / nowości:
- Innowacja pedagogiczna,,Wszystkimi zmysłami poznajemy świat, choć tak niewiele mamy lat ”.
- II miejsce w konkursie plastycznym organizowanym przez Opolskiego Kuratora Oświaty ,,Ozdoba choinkowa”
- Włączenie tradycyjnych potraw śląskich do jadłospisu przedszkolnego.
- Udział w międzynarodowym projekcie UNICEF - obchody 30-tej rocznicy uchwalenia Konwencji Praw Dziecka (dyplom )