Podsumowanie pracy przedszkola w I semestrze

    Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej

    „Wszystkimi zmysłami poznajemy świat, choć tak niewiele mamy lat”

    W I półroczu roku szkolnego 2020/2021 realizowana była innowacja pedagogiczna, pt. „Wszystkimi zmysłami poznajemy świat, choć tak niewiele mamy lat”. Innowacją zostały objęte dzieci 3,4,5,6 – letnie, nauczyciele i pracownicy zatrudnieni w placówce oraz rodzice dzieci uczęszczających do Przedszkola Publicznego w Starych Siołkowicach.

    W ramach innowacji zostały zrealizowane następujące działania:

    • Udział w akcji „Sprzątanie Świata” (18.09.2020r.) – wszystkie grupy
    • Zbieranie nakrętek (całe półrocze) – wszystkie grupy
    • Zbiórka dyni – Tydzień dyni (05. – 09.09.2020r.) – wszystkie grupy
    • Prowadzenie zajęć wpływających na stymulację zmysłów – zabawy badawcze, eksperymenty, doświadczenia:
    • Rozpoznajemy warzywa za pomocą zmysłów (30.09.2020r.) – grupa „Pszczółki”
    • Co kryje w sobie dynia? (06.10.2020r.) – grupa „Biedronki”
    • Koronawirus? Eksperyment ukazujący jak można pozbyć się wirusów (19.10.2020r.) – „Pszczółki”
    • Zabawy z wodą (07.11.2020r.) – grupa „Motylki”
    • Ślady na śniegu (03.12.2020r.) – grupa „Pszczółki
    • Eksperymenty z wodą (11.01.2021r.) – grupa „Biedronki”, „Motylki”
    • Zabawy badawcze ze śniegiem (18.01.2020r. ) – grupa „Biedronki”
    • Krystalizacja soli (25.01.2021r.) – grupa „Pszczółki”
    • Zabawy badawcze w plenerze i ogrodzie przedszkolnym
    • Zakładanie i systematyczna zmiana zbiorów w kącikach przyrody
    • Upcykling – własnoręczne przetwarzanie „odpadów” na nowe przedmioty:
    • Udział w projekcie „Prowadzenie działań informacyjno – edukacyjnych z gospodarką odpadami na terenie Aglomeracji Opolskiej” – zajęcia online z zakresu ochrony środowiska pt. „Segregacja odpadów" – przetworzenie odpadów na nowe przedmioty (20.10.2020r.) – grupa „Motylki”, grupa „Pszczółki”
    • Warsztaty kulinarne
    • Zdrowe przysmaki jesieni – degustacja jesiennych owoców i warzyw (24.10.2020r.) – grupa „Biedronki”
    • Pieczemy i dekorujemy świąteczne pierniki (24.11.2020r.) – wszystkie grupy
    • Samodzielne przygotowanie pizzy (13.01.2020r.) – wszystkie grupy

     

    Osiągnięcia dzieci:

    • rozumieją znaczenie zmysłów dla człowieka
    • wykonują z pomocą doświadczenia, analizują zaobserwowane reakcje
      i wyciągają wnioski
    • aktywnie uczestniczą w eksperymentach i doświadczeniach
    • nazywają potrawy z dyni
    • znają i określają smaki niektórych warzyw dyniowatych
    • znają metody zmniejszania ilości odpadów i korzyści z ich segregacji
    • zdają sobie sprawę z zagrożeń dla środowiska wynikających z nadmiaru odpadów
    • rozumieją pojęcie: recykling, rozpoznają rodzaje opakowań
    • znają sposoby ograniczania i wykorzystania zasobów naturalnych
    • chętnie i z dużą starannością dbają o roślinki i zbiory w kąciku
    • rozumieją znaczenie warzyw i owoców w odżywianiu

     

    Wnioski do dalszej pracy:

    1. Dalsze wspieranie rozwoju dzieci ze szczególnym nastawieniem na stymulację zmysłów:
    • uzupełnienie ściany sensorycznej w ogrodzie przedszkolnym o nowe elementy
    • zorganizowanie Dnia Wody
    • zorganizowanie i wzbogacanie razem z dziećmi „Kącika zmysłowego”
    • zaangażowanie dzieci i rodziców w zbiórkę roślin i krzewów do zagospodarowania ogrodu sensorycznego
    • zorganizowanie wycieczki do gospodarstwa rolnego

    PÓŁROCZNE SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI

    PROGRAMU WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNEGO

    PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA W STARYCH SIOŁKOWICACH

    "Zdrowy przedszkolaczek – kształtowanie postaw

    i respektowanie norm społecznych"

    W ROKU SZKOLNYM 2020/2021

              Program profilaktyczno-wychowawczy został przedstawiony rodzicom przedszkolnych dzieci na pierwszym zebraniu. Jak również, w każdej chwili jest możliwość do wglądu programu i szczegółowego zapoznania. Jest umieszczony w widocznym miejscu w holu przedszkolnym, zawieszony na tablicy.

              Integralną część programu stanowią działania podejmowane przez wszystkich nauczycieli. Wspólnie realizowane są przedsięwzięcia, przez cały rok szkolny 2020/2021, w ramach zajęć wychowawczo-dydaktycznych poprzez wsparcie procesu obejmującego opiekę, wychowanie i nauczanie umożliwiających dziecku gromadzenie wiadomości, rozwijanie zdolności i umiejętności oraz budowanie postaw zgodnie z wartościami takimi jak prawda, dobro i piękno poprzez tematykę działań programu wychowawczo-profilaktycznego:

                  - bezpieczeństwo w czasie pandemi koronawirusa;

         - profilaktyka uzależnień;

         - rozwijanie kompetencji matematycznych;

                   - rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych;
                   - akceptacja niepełnosprawnych osób;
                   - pierwsza pomoc;

         - dbamy o środowisko;

         - system motywacyjny;

    Podjęte działania w pierwszym półroczu roku szkolnego 2020/2021r.:

    • prezentacje multimedialne wyjaśniające co to jest koronawirus;
    • poznanie prawidłowego sposobu noszenia maseczek
    • poznaie i korzystanie z prawidłowego sposobu mycia rąk
    • przestrzeganie zasad Dezynfekcja Dystans Maseczka;
    • słuchanie i oglądanie książki "Masz tę moc!" (Dressler Dublin sp. z o.o., Wydawnictwo Olesiejuk, an imprint of Dressler Dublin sp. z o.o.) - zrozumienie, co tak naprawdę się stało, czym jest epidemia, co to jest koronawirus i jak się go wystrzegać.
    • zabawy badawcze – jak pozbyć sie wirusów;
    • zabawy w teatr – przygotowanie dzieci do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych osób;
    • rozpoznawanie cyfr;
    • przeliczanie elementów zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych;
    • bajki terapeutyczne;
    • muzykoterapia;
    • dzień praw dziecka z UNICEF;
    • dbamy o środowisko, segregujemy odpady – zajęcia online przez specjalistów z Aglomeracji Opolskiej w ramach realizowanego projektu "Prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych związanych z godpodarką odpadami na terenie Aglomeracji Opolskiej";
    • wzbogacanie i rozwijanie procesów poznawczych – poznanie sprzety elektronicznego – nowy tablet i laptop zabawkowy;

     

              Wszyscy nauczyciele przedszkola przestrzegają systemu motywacji dziecięcej stosując się do form nagradzania pozytywnych zachowań dzieci i środków zaradczych w przypadku niedostosowania się do ustalonych zasad według określonych założeń i propozycji wskazanych w programie profilaktyczno-wychowawczym.

     

     

    Sprawozdanie z współpracy ze środowiskiem lokalnym i instytucjami

    w  Przedszkolu Publicznym w Starych Siołkowicach

    w roku szkolnym 2020/2021 (I półrocze)

     

    CELE OGÓLNE:

    • Zapoznanie dzieci ze środowiskiem lokalnym.
    • Zacieśnienie więzi pomiędzy przedszkolem a  środowiskiem lokalnym – integracja.
    • Promocja przedszkola w środowisku.
    • Kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka jako członka społeczności lokalnej i regionalnej.
    • Informowanie o działaniach podejmowanych w ramach projektów na stronie internetowej przedszkola.

    CELE SZCZEGÓŁOWE:

    • Wspomaganie rozwoju dziecka, poszerzanie wiedzy o świecie.
    • Włączanie się w akcje charytatywne lokalne i ogólnopolskie.
    • Promowanie osiągnięć przedszkola, dzieci i nauczycieli - promocja talentów.
    • Wspieranie działalności przedszkola.
    • Pozyskiwanie środków finansowych.
    • Stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka w celu przygotowania do dalszego etapu edukacji.
    • Upowszechnianie wiedzy na temat bezpieczeństwa wśród dzieci.
    • Kształtowanie pozytywnych postaw wobec drugiego człowieka.

     

    W związku z zaistniałą sytuacją pandemiczną w naszym kraju współpraca ze środowiskiem i instytucjami odbywała się głównie zdalnie (on-line), za pośrednictwem strony internetowej naszego przedszkola, meilowo oraz poprzez kontakt telefoniczny.

     

    PODEJMOWANE DZIAŁANIA WSPIERAJĄCE INTEGRACJĘ ZE ŚRODOWISKIEM I INSTYTUCJAMI – (I PÓŁROCZE ROK SZK.2020/2021)

     

                1. AKCJA CHARYTATYWNA „Zakrętki dla Bartusia”

                (wrzesień 2020r. - czerwiec 2021r., wszystkie grupy):

    - rozwijanie postaw prospołecznych wśród dzieci

    - potrzeba pomocy słabszym i niepełnosprawnym

    - rozwijanie wrażliwości wśród najmłodszych

     

    2. TEATR FORMA

     ( wrzesień 2020r., wszystkie grupy):

    - udział wychowanków w przedstawieniu teatralnym on-line pt.„Pokaz magii i iluzji z gościem specjalnym Chase z Psiego Patrolu” z okazji Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka

    -  rozmowa z dziećmi na temat przedstawienia

    - rozwijanie zainteresowań teatralnych wśród dzieci.

     

    3. URZĄD MIASTA OPOLE – Regionalny Program Operacyjny Wojewódzctwa Opolskiego „Przedszkole dla wszystkich przyjazne”

     ( październik 2020r., wszystkie grupy):

    - udział dzieci w projekcie "Prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych z gospodarką odpadami na terenie Aglomeracji Opolskiej"
    - zajęcia online z zakresu ochrony środowiska  nt."Segregacji odpadów"

    -  poznanie przeznaczenia poszczególnych pojemników  i ich kolorów do segregacji odpadów

    - znaczenie recyklingu

    - rozwijanie zainteresowań dot. ochrony środowiska

     

                4. GMINNA BIBLIOTEKA PUBLICZNA W POPIELOWIE

                  ( październik 2020r., wszystkie grupy):

    - udział w ogólnopolskiej kampanii „Mała książka – wielki człowiek”

    - zachęcenie do odwiedzin bibliotek

    - rozwijanie zainteresowań czytelniczych

     

    5. AKCJA MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ „Szkoła pamięta”

    ( październik 2020r., średniacy, starszacy):

    - przybliżenie dzieciom historii kraju

    - kształtowanie postawy patriotycznej

    - zapoznanie Izby Pamięci Jakuba Kani

     

               6. UNICEF - Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci

                ( listopad 2020r., wszystkie grupy):

    - udział dzieci w akcji „Pomoc dla Jemenu”

    (Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka)

    - uwrażliwienie dzieci na drugiego człowieka

    - przybliżenie dzieciom potrzeby dzielenia się z potrzebującymi

     

                 7. Fundacja Ekologiczna „ARKA”

                   ( grudzień 2020r., wszystkie grupy):

    - udział dzieci w ogólnopolskiej akcji „ Listy dla Ziemi 2020”, edukacyjna akcja    proekologiczna

    - przybliżenie dzieciom potrzeby działań proekologicznych

    - zachęcanie dzieci do pogłębiania wiedzy nt. ochrony naszej planety

     

    8. URZĄD MIASTA OPOLE (URZĄD GMINY POPIELÓW) – Projekt unijny „Przedszkole dla wszystkich przyjazne II”

     ( grudzień 2020r.,  - czerwiec 2021r., wszystkie grupy):

    - udział dzieci w zajęciach edukacyjnych z zakresu rozwijania umiejętności uczenia się, oraz w zajęciach teatralnych – rozwijających kreatywność i współpracę w grupie.

     

    9.  DOM DZIECKA W TARNOWIE OPOLSKIM

     ( styczeń 2021r., wszystkie grupy):

    - przekazanie słodyczy dla dzieci i młodzieży z Domu Dziecka uzbieranych przez naszych przedszkolaków

    -  rozwijanie umiejętności dzielenia się z drugą osobą

    - integracja dzieci w różnych sytuacjach życiowych.

     

    10. DOM DZIECKA W CHMIELOWICACH

     ( styczeń 2021r., wszystkie grupy):

    - przekazanie słodyczy dla dzieci i młodzieży z Domu Dziecka uzbieranych przez  naszych przedszkolaków

    -  rozwijanie umiejętności dzielenia się z drugą osobą

    - integracja dzieci w różnych sytuacjach życiowych.

     

    11. STACJA SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNA OPOLE

     ( styczeń 2021r., wszystkie grupy):

    - współpraca z sanepidem – realizacja programu „Czyste powietrze wokół nas”

    - rozwijanie świadomości dziecka o potrzebie wspólnego dbania o czyste powietrze

    - działania ekologiczne

     

               12. REGIONALNE CENTRUM ROZWOJU EDUKACJI W OPOLU

    - udział w szkoleniach organizowanych przez RCRE

     

     13. PODKARPACIE CENTRUM USŁUG DYDAKTYCZNYCH W RZESZOWIE – Akademia Online

    - udział ( on-line) w szkoleniach organizowanych przez PCUD

     

               14. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA OPOLE

    - porady, konsultacje

     

    15.  MEDIA LOKALNE

    - publikowanie ciekawych wydarzeń w przedszkolu w lokalnej prasie oraz na stronie internetowej przedszkola

     

     

    Sprawozdanie z współpracy z rodzicami w Przedszkolu Publicznym w Starych Siołkowicach w roku szkolnym 2020/2021 (I półrocze)

    CELE OGÓLNE:

     • aktywizowanie rodziców do współpracy z przedszkolem i umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ich dzieci

     • podejmowanie wspólnych działań z zakresu edukacji zdrowotnej na rzecz dzieci

     

     CELE SZCZEGÓŁOWE:

    • dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego

    • dbanie o wszechstronny rozwój dziecka, poznanie jego indywidualnych potrzeb, zainteresowań i uzdolnień,

    • nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami opartego na relacjach partnerskich

     • wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych

    • włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola, zachęcanie do udziału w działaniach prozdrowotnych

     • zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola

     • podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację

    • przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu

     

     

    W związku z zaistniałą sytuacją pandemiczną w naszym kraju wspólpraca oraz inne działania  wspierające jednostkę jaką jest rodzina, odbywały się głównie zdalnie (on-line), za pośrednictwem strony internetowej naszego przedszkola, meilowo oraz poprzez kontakt telefoniczny.

     

    PODEJMOWANE DZIAŁANIA WSPIERAJĄCE RODZINĘ W WYCHOWYWANIU DZIECI – WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI (I PÓŁROCZE ROK SZK.2020/2021)

    1. Dni otwarte dla rodziców nowo przyjętych dzieci z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa, zgodnie z obowiązującymi obostrzeniami w kraju - przedszkolny plac zabaw ( gr. Biedronki).

    2. Zebranie z rodzicami ws. organizacji nowego roku szkolnego zorganizowane zostało na przedszkolnym placu zabaw, dla każdej grupy osobno, zgodnie z obowiązującymi obostrzeniami.

    Rodzice zostali zapoznani m.in. z wybranym programem wychowania przedszkolnego, harmonogramem dnia, kalendarzem imprez przedszkolnych, uzyskali informację nt. zajęć dodatkowych przewidzianych w nowym roku szkolnym, wybrano grupowych przedstawicieli rodziców oraz wyznaczono osoby odpowiedzialne za sporządzanie protokołów z zebrań.

    3. Ustalenie indywidualnych konsultacji telefonicznych z rodzicami w celu m.in. poznania środowiska rodzinnego dziecka, włączenie arkusza wywiadu do teczki obserwacji pedagogicznych, przekazanie rodzicom wyników obserwacji i diagnozy, pisemnej informacji o gotowości dzieci 6-letnich do podjęcia nauki w szkole z zachowaniem reżimu sanitarnego.

    4. Wystawy prac dzieci  w celu zapoznania rodziców z umiejętnościami plastycznymi

     wychowanków - prezentacja prac za pośrednictwem strony internetowej przedszkola.

    5. Tablica informacyjna dla rodziców - prowadzenie gazetek informacyjnych dla rodziców, prezentowanie wiadomości i ciekawostek z pracy przedszkola, hasła wychowawcze, zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na każdy miesiąc.

    6. Organizacja webinariów, warsztatów dla rodziców, porad, konsultacji ze specjalistami  za pośrednictwem m in. strony internetowej przedszkola.

    7. Włączanie rodziców w akcje charytatywne organizowane w przedszkolu ( zbiórka dyni, zbiórka nakrętek, zbiórka i przekazanie słodyczy do Domu Dziecka w Tarnowie Opolskim i Chmielowicach).

    8. Współpraca z Radą Rodziców -wspólne podejmowanie decyzji i działań na rzecz dzieci m.in. zakup i pakowanie prezentów z okazji Mikołaja, zaangażowanie rodziców w kiermasz Bożonarodzeniowy.

    9. Udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych, włączenie rodziców w przygotowanie dzieci w odpowiedni strój m.in. Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka, Tydzień Dyni, Pasowanie na przedszkolaka, Dzień Niepodległości, Wigilia.

    10. Pozyskiwanie opinii rodziców na temat pracy przedszkola.

    11. Prowadzenie stony internetowej  (pp.staresiolkowice.pl) Upowszechnianie osiągnięć dzieci i placówki w szerszym środowisku.

     

    12. Dokumentowanie współpracy z rodzicami:

    - plan współpracy

    - ewidencja rozmów z rodzicami

    - protokoły

    - zgody rodziców

    - upoważnienia

     


    Galeria zdjęć:

    • Podsumowanie pracy przedszkola w I semestrze







    deklaracja dostępności | polityka prywatności

    Wszystkie Prawa Zastrzeżone © 2021 Publiczne Przedszkole w Starych Siołkowicach Projekt i wykonanie WEBSONAL