REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO W STARYCH SIOŁKOWICACH W ROKU SZKOLNYM 2024/2025 (zobacz więcej)

    Wirtualny trzylatek

    Coraz więcej specjalistów alarmuje o przebodźcowaniu kilkuletnich dzieci światem multimedialnym.

    Pedagodzy oraz neurolodzy zwracają uwagę na dzieci dwu i trzy letnie, które mają problemy z rozwojem oraz interakcjami społecznymi , ale za to bardzo dobrze posługują się urządzeniami multimedialnym. Maluchy na początku swojego życia spędzają bardzo dużo czasu podczas codziennych czynności takich jak: spożywanie posiłków, zabawa, zasypianie lub w czasie spędzania czasu z rodzicami ciągle towarzyszy im smartfon. Dziecko, które niemal od urodzenia rośnie ze smartfonem i tabletem nie zwraca uwagi na człowieka, unika kontaktu wzrokowego. Dla niego najważniejszy jest grający, migający i świecący przedmiot. Dzieci te nie rozwijają się prawidłowo.

    Specjaliści często odbierają telefony od rodziców, których dzieci nie mówią. Gdy dochodzi do rozpoczęcia terapii podczas zajęć stymuluje się ich mózg, ćwiczeniami zmuszającymi obydwie półkule mózgu do pracy i odblokowania aparatu mowy. Stwierdza się, że 15 lat temu 1)wśród 18 małych pacjentów dwójka dzieci miała zaburzenia ogólnorozwojowe, teraz wśród 18 tylko pięcioro rozwija się poprawnie. Generacja dzieci urodzonych po 2000r., w świecie wysokich technologii, jest słabsza niż ich rówieśnicy dorastający w latach 90.i we wcześniejszych dekadach. Badania pokazują, że w ciągu ostatnich 10 lat trzykrotnie wzrosła liczba dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. Statystyczny, prawidłowo rozwijający się trzy latek, mówi dużo i chętnie komunikuje się ze światem. Wypowiada słowa określające otoczenie, zna nazwy rzeczy, osób, rozumie polecenia. Jest w stanie zbudować zdanie składające się z dwóch- trzech wyrazów, wymawia samogłoski i spółgłoski takie jak p, b, t, d, n. Popełnia błędy, wymowa może być zniekształcona, ale jego język stale się rozwija. Inaczej jest w przypadku przebodźcowanych dzieci. Obecnie obserwuje się zwiększenie liczby dzieci z opóźnionym rozwojem językowym, który może wynikać z nadmiernego korzystania z nowych technologii. Dzieci te nieprawidłowo wypowiadają poszczególne głoski, mają ograniczony zasób słownictwa. Nie potrafią zbudować proste zdania. Dodatkowym problemem są zaburzenia przetwarzania słuchowego, które charakteryzują się tym, że dziecko nie rozumie poleceń, ma zaburzenia uwagi słuchowej oraz zaburzenia autokontroli słuchowej własnych wypowiedzi. Maluchy posługują się sobie znanym językiem, kodem zrozumiałym tylko dla rodziców albo nie mówią wcale. Używają często samogłosek lub wspomagają się gestem, nic nie mówiąc. Dziecko z zaburzeniami mowy powinno być zbadane przez specjalistów, laryngologa, neurologa, psychologa, którzy zalecą szereg badań. Jeżeli wykluczymy czynniki medyczne, psychologiczne, a ciąża matki nie była zagrożona, przyczyną zaburzeń może być zbyt duża ilość bodźców wzrokowych, dźwiękowych wywołanych przez elektroniczny sprzęt. Specjaliści zalecają, by bacznie obserwować dzieci. Jeżeli zauważymy jakiekolwiek niepokojące sygnały, nie czekajmy wybierzmy się do specjalisty jak najszybciej. Nie słuchajmy również porad innych, że wyrośnie z tego, a gdy pójdzie do przedszkola, to się nauczy wielu rzeczy, w tym mowy.

                                                        Opracowała: pedagog specjalny Diana Stępień






    deklaracja dostępności | polityka prywatności

    Wszystkie Prawa Zastrzeżone © 2024 Publiczne Przedszkole w Starych Siołkowicach Projekt i wykonanie WEBSONAL