Rekrutacja do Przedszkola Publicznego w Starych Siołkowicach w roku szkolnym 2021/2022

Nauka zdalna 29-02.04.2021

     Zapraszam Rodziców "Pszczółek" do zapoznania się z propozycjami zajęć, zabaw o tematyce  Wielkanocnej

    w razie pytań, wątpliwości proszę o kontakt e-mail lub telefonicznie

     życzę miłej zabawy :)

    Pozdrawiam Maria Badecka

     

     

    I NA TROPIE WIELKANOCNYCH TRADYCJI

    1. Zagadki wielkanocne  Rodzic czyta kolejne zagadki, a dziecko odgaduje odpowiedź:

    Jeden taki dzień

    w całym roku mamy,

    że gdy nas obleją,

    to się nie gniewamy. (Śmigus Dyngus)

     

    Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne,

    więc każde dziecko na niego czeka.

    Zobaczyć go jednak - wysiłki to próżne,

    bo on susami – kic! Kic! Ucieka. (Zajączek)

     

    Potulne zwierzątko

    z masła ulepione,

    małą chorągiewką

    wdzięcznie ozdobione. (Baranek)

     

    Mały, żółty ptaszek

    z jajka się wykluwa,

    zamiast piór ma puszek,

    więc jeszcze nie fruwa. (kurczaczek)

     

    Wielkanocna zupa,

    w niej kiełbaska pływa.

    Jest tam też jajeczko,

    żółte jak słoneczko. (Żurek)

     

    • Jak się nazywa jajko malowane, co na Wielkanoc się przydaje. (pisanka)
    • Co to takiego, odgadnij mój kotku, są z wierzchu białe, a żółte w środku. Gdy je gotować, dziwy się dzieją, bo zamiast mięknąć, one twardnieją. (jajka)
    • Jak się nazywa ta pora roku, co ściele dywan zielony wokół (wiosna)
    • Święcimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów. (palma wielkanocna)
    • Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt. (kartki świąteczne)

     

    1. Wielkanocne tradycje.

    Rodzic pyta dziecko, czy pamięta jakieś wielkanocne tradycje. Dla ułatwienia może przeczytać tekst:

    Święta Wielkanocne to wyjątkowy czas, w którym symboliczne obrzędy religijne, tradycja ludowa i świat przyrody splatają się w jedno. Chrześcijanie świętują zwycięstwo Jezusa nad śmiercią, przyroda budzi się do życia po zimie.

    Jeden z ważniejszych symboli świąt Wielkiej Nocy to jajka. Ten symbol rodzącego się życia odnosi się także do Jezusa, który pokonał śmierć. Dawniej wierzono, że pisanki mają magiczną moc, np. mogą uzdrawiać chorych. Nigdy ich nie lekceważono. Dziś o ich mocy przypominamy sobie właśnie podczas Wielkanocy – to przecież jajka są pierwszą potrawą spożywaną w Niedzielę Wielkanocną. Składamy sobie życzenia i dzielimy jajkiem.

    Według tradycji podczas śniadania wielkanocnego stół świąteczny powinien być przykryty białym obrusem i udekorowany liśćmi bukszpanu. Na środku stołu stawiamy baranka z cukru lub masła, np. na łączce z rzeżuchy. Rzeżucha to symbol sił witalnych i rodzącego się życia. W Niedzielę Wielkanocną świętujemy! Wstajemy bardzo wcześnie, by pójść na mszę zwaną rezurekcyjną. Następnie zasiadamy do świątecznego rodzinnego śniadania. Wielkanocna Niedziela to czas przeznaczony na rodzinne biesiadowanie.

    Wielkanocny Poniedziałek (lany poniedziałek, śmigus-dyngus) to czas radości, zabawy, psikusów, na które wszyscy czekali przez cały okres postu. W tym dniu polewamy się wodą. Dawniej śmigus i dyngus były osobnymi zwyczajami – śmigus oznaczał tradycyjne smaganie, czyli uderzanie wierzbowymi gałązkami lub polewanie wodą. Wszystko w formie zabawy – chłopcy smagali dziewczęta po gołych łydkach. Dyngus to inaczej wykup. Chłopcy chodzi od domu do domu i w zamian za życzenia i śpiew domagali się wykupu w postaci pisanek, słodyczy, pieniędzy. Z czasem połączono te zwyczaje i dziś tylko polewamy się wodą. Dawniej chodzono po wsi z kogutem – symbolem sił witalnych i urodzaju. Kogutek był mile widzianym gościem w każdym gospodarstwie. Z czasem żywe zwierzęta zastąpiły te gliniane lub drewniane.

    Opowiadanie można uzupełnić o tradycje regionalne, obchodzone w domu.

    1. Rozpoznawanie jajka za pomocą dotyku.

    Rodzic wkłada do czarodziejskiego pudełka jajko ugotowane na twardo (np. kurze, gęsie, przepiórcze). Dzieci mają za zadanie rozpoznać za pomocą dotyku, co znajduje się w pudełku.

    Następnie rodzic zadaje dziecku następujące pytania:

    - Jakie zwierzęta znoszą jajka?

    - Jaki kształt mają jajka?

    - Jakiej wielkości są jajka?

    - Do czego służą jajka?

    - Czy lubisz jeść jajka?

    1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

    Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dziecko je naśladuje.

    • Jajko – dziecko otwiera i zamyka wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.

    • Gorące jajko – dziecko nabiera powietrze nosem, a wypuszcza ustami, naśladując dmuchanie na jajka.

    • Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dziecko rysuje językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.

    1. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej – Jajka na łyżce.

    Rodzic w pokoju wyznacza miejsca startu i mety. Zadanie dziecka polega na przeniesieniu jajka na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki.

    1. Wyjaśnienie nazwy „pisanka”.

    Dziecko ogląda dostępne w domu pisanki (można skorzystać ze zdjęć w Internecie), porównuje je, nazywa ich kolory, wyszukuje pisanki o podobnych wzorach, wskazuje pisanki, które jego zdaniem są najładniejsze.

    Następnie powtarza za rodzicem rymowankę, rytmicznie przy tym klaszcząc.

    Pisanki, pisanki,

    jajka malowane,

    nie byłoby Wielkanocy

    bez barwnych pisanek.

    1. Praca plastyczna – Pisanka (prosze wybrać jeden z poniższych lub dowolny sposób wykonania)

    a) Rodzic wraz z dzieckiem przygotowuje kolorowe paseczki oraz kontury jajka. Zadaniem dziecka jest przyklejenie kolorowych paseczków na kontury jajka i ozdobienie go dostępnymi w domu ozdobami.

    b) ugotowane jajko na twardo ozdobić mazakami oraz dowolnymi przedmiotami, np. plastelina, brokat, piórka, papierki kolorowe, bibuła

    c) wycięty kontur jaja ozdobić plasteliną, za pomocą przyklejenia małego kawałeczka i rozciągania paluszkiem

    1. Utwór muzyczny

      Zapraszam do wysłuchania i śpiewania piosenki

      https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

       

    II LICZYMY KURCZĄTKA

    1. Oglądanie obrazka kurczątka. Dziecko ogląda obrazki, a rodzic zadaje następujące pytania:

    Jak wygląda kurczątko?

    Czym, poza wielkością, kurczątko różni się od kury?

    2. Zabawa ruchowa Kura i kurczęta.

    Rodzic odgrywa rolę kury, dziecko to kurczaczek. Kura chodzi po sali, mówiąc: Ko, ko, ko... a dziecko porusza się wokół niej w dowolnych kierunkach, mówiąc: Pi, pi, pi... Kiedy kura przestanie mówić i przykucnie, kurczaczek biegnie do niej i przytula do siebie. Przez chwilę są w ciszy.

    3. Zabawa Mówimy szeptem. Rodzic podaje wypowiedzenia, a dziecko powtarza je szeptem.

    • Pisanki to malowane jajka.

    • Kurczątka wykluwają się z jajek.

    • Króliczek wielkanocny jest zrobiony z czekolady.

    • W koszyczku wielkanocnym znajduje się święconka.

    Rodzic wyjaśnia znaczenie poszczególnych wypowiedzeń.

    4. Kurczątka, kurczątka – ćwiczenia w liczeniu. Dziecko wycina obrazki dużych i małych kurczątek. Rodzic prosi dziecko:

    • Pokaż na jednej ręce tyle palców, ile masz małych kurczątek. Potem pokaż na drugiej ręce tyle palców, ile masz dużych kurczątek.

    • Rodzic prosi dziecko, żeby położyło teraz przed sobą jednego dużego kurczaczka i dwa małe. Pyta: Jeden i dwa to ile razem?

    • Połóż obok siebie trzy małe i dwa duże kurczaczki. Rodzic pyta:

    O ile więcej jest małych kurczaczków?

    O ile mniej jest dużych kurczaczków?

    • Połóż obok siebie wszystkie małe i wszystkie duże kurczaczki. Rodzic pyta: Ile jest razem wszystkich kurczaczków?

    5. Zabawa matematyczna – Co jest większe? Rodzic zadaje dziecku pytania:

    - Czy trzy jest o jeden większe od dwóch? Pokaż na palcach.

    - Czy cztery jest o jeden większe od trzech? Pokaż na palcach.

    - Czy pięć jest o jeden większe od czterech? Pokaż na palcach.

    6. Kurczątko – składanka techniką origami. Dziecko z pomocą rodzica wycina z żółtego papieru narysowane trzy żółte koła różnej wielkości (3 cm, 5 cm, 7 cm). Przykleja na kartce największe koło (tułów), nad nim – stykające się z nim najmniejsze koło (głowa). Zagina na pół średnie koło (skrzydło) i przykleja w połowie największego koła. Na koniec dorysowuje nóżki, dziobek i oczko. Może dorysować także trawkę i ziarenka.

    7. Zabawa bieżna Omiń kubeczki. Dziecko stawia odwrócony kubeczek na dywanie i porusza się lekko między nim w rytmie muzyki. Gdy muzyka ucichnie, dziecko podbiega do kubeczka i stawia go na głowie. W takiej pozycji pozostaje 3 sekundy.

    8. Zabawa oddechowa Już czuć święta. Rodzic proponuje dziecku, żeby poczuło zapach zbliżających się świąt. Prosi, aby wciągnęło powietrze nosem, na chwilę je zatrzymało i wykonało wydech ustami. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

    III CO ZNAJDUJE SIĘ W KOSZYCZKU WIELKANOCNYM?

    Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: piłka, poduszka, odtwarzacz CD, dowolna muzyka, wiklinowy koszyczek, gałązki bukszpanu, cukrowy baranek, czekoladowy zajączek, kurczaczek z waty, kogucik na pisance, sylweta bałwanka, wata, klej, kredki.

    1. Co znajduje się w koszyczku wielkanocnym?

    Rodzic pokazuje dziecku zawartość ustrojonego bukszpanem koszyczka: cukrowego baranka, czekoladowego zajączka, kurczaczka z waty, kogucika na pisance i mówi, że małe zwierzątka są symbolem odradzającego się życia i symbolem świąt wielkanocnych. Dziecko ogląda je, podaje ich nazwy (dzieląc je na sylaby), mówi, z czego są zrobione.

    1. Zabawa ortofoniczna Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka.

    Dziecko naśladuje głosy i ruchy zwierząt, które pokazuje rodzic, wyjmując je z koszyczka:

    • kurczątko: pi, pi, pi – dziecko kuca i porusza ugiętymi w łokciach rękami jak skrzydełkami,

    • baranek: bee, bee, bee – dziecko czworakuje,

    • kogucik: kukuryku – dziecko staje i uderza o uda dłońmi prostych rąk.

    1. Zabawa ruchowa Ćwiczenia tułowia.  Dziecko, stojąc ze złączonymi nogami, przekłada piłkę z ręki do ręki wokół siebie. Na hasło Hop! – zmienia kierunek przekładania piłki.

    2. Zabawa badawcza – Jak jest zbudowane jajko.

    Rodzic rozbija jajko, dziecko ogląda jego zawartość. Rodzic wspólnie z dzieckiem nazywają poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.

    1. Zabawa ruchowa z elementem skoku – Zajączki, do norek!

    Dziecko – zajączek– układa w dowolnym miejscu w pokoju poduszkę – norkę. Przy dźwiękach muzyki zajączek skacze po łące – pokoju – w różnych kierunkach, omijając norkę oraz inne przedmiotu ustawione w pokoju. Podczas przerwy w muzyce zajączek skokami udaje się do swojej nork

    1. Poszukiwanie ukrytych jajek na czas – ćwiczenie na spostrzegawczość

    Dziecko wycina z papieru 10 kolorowych jajek. Wychodzi z pokoju, a rodzic umieszcza jajka w kilku widocznych miejscach w pokoju. Dziecko wchodzi do pokoju i w ciągu 20 sekund (rodzic mierzy czas lub głośno liczy do 20) stara się odnaleźć wszystkie ukryte sylwety jajek.

            7.Praca plastyczna Wielkanocny baranek. Dziecko przykleja do sylwety baranka watę. Następnie dorysowuje barankowi oczy oraz dzwoneczek, a na koniec dorysowuje słońce i trawę.

          8. Utwór muzyczny – zapraszam do wysłuchania, śpiewania i skakania jak zajączek  https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc

     

    DLA CHĘTNYCH, do czytania, oglądania a może i wykonania :)

    1. Eksperyment Jajko w solanceRodzic wspólnie z dzieckiem przygotowuje następujące produkty:

    • metalowa łyżka, sól, wysokie, przezroczyste naczynie, np. wazon lub duża szklanka, surowe jajko (może być pomalowane, ale nie może być ugotowane!), dzbanek z wodą.

    Rodzic prosi dziecko, aby do przezroczystego naczynia nalało wodę do mniej więcej połowy jego wysokości. Następnie do naczynia z wodą delikatnie wkłada jajko (bardzo delikatnie, żeby się nie rozbiło!) Dziecko obserwuje, co dzieje się z jajkiem: pływa czy tonie? Jajko opadło na dno naczynia, czy unosi się w jego połowie? Dziecko pomagając sobie łyżką wyciąga jajko z wody i odkłada tak, żeby się nie stłukło. Wsypuje 10-15 łyżek soli i miesza aż do jej rozpuszczenia.Po wymieszaniu wody z solą znowu wkłada do niej jajko i obserwuje, co się z nim dzieje. Taka bardzo słona woda nazywa się solanką, a jajko pływa na jej powierzchni.

     

    2. Eksperyment domowy – gumowe jajko, zaprasza, do obejrzenia filmiku https://www.youtube.com/watch?v=rjeG_CQLLmg

     

    3. Różne eksperymenty z jajami https://www.youtube.com/watch?v=dtsnC2am0_w

     

      

     



    deklaracja dostępności | polityka prywatności

    Wszystkie Prawa Zastrzeżone © 2021 Publiczne Przedszkole w Starych Siołkowicach Projekt i wykonanie WEBSONAL